Az Újszentmargitai Hagyományőrző, Műemlékvédő és Településfejlesztő Alapítvány 2005-ben történt megalakulásakor megfogalmazott célok között szerepelt egy olyan tanösvény, erdei iskola oktatóhely kialakítása, amely a településen és a térségben fellelhető természeti, történelmi régészeti emlékeit mutatja be a fiatal korosztály számára az erdei iskola sajátos nevelési módszereivel. Ezért pályáztunk egy kétnapos tanulmányi útra a Nemzeti Civil Alapprogramba. A szakmai út 2009. október 26-27-én valósult meg. A tanulmányi út célja szakmai együttműködés szélesítése, olyan szervezetekkel, amelyek munkaprogramjában szintén szerepelnek e tevékenységek, valamint a tanösvények, erdei iskolák kialakításával és működtetésével kapcsolatos tapasztalatok, módszerek, pályázati lehetőségek, projekttervek, esetleges akadályok megismerése, annak érdekében, hogy a tervezett tanösvény és erdei iskola létrehozása, környezeti nevelésre irányuló programok, tevékenységek megvalósítása szakmailag sikeresen megtörténjen.
A programban résztvevőket úgy válogattuk össze, hogy a település intézményei, civil szervezetei egyaránt képviselve legyenek, hiszen a kialakításra kerülő tanösvény és erdei iskola is csak együttműködéssel valósítható meg.
A Tiszavasvári Bölcs Bagoly Természetvédelmi Oktató Központban Dr Légány András és Vértes Imréné segítségével betekintést nyerhetünk az ott folyó környezetnevelési, oktatási munkába a helyben rendelkezésre álló oktatóteremben található szemléltető eszközökön, módszertani kiadványokon, előadásokon keresztül. A hasznos elméleti ismereteken kívül szakmai anyagokat is kaptunk a központ két elhívatott vezetőjétől.
Nyíregyházán a Civil Házban Tóth Miklós a Felső Tisza Alapítvány vezetője látott el bennünket hasznos információkkal, a természetvédelmi feladatokkal kapcsolatosan, s betekintést nyertünk a Nyíregyházi Civil Fórum működésébe is.
Ezt követően a Nyíregyházi Erdészet Erdei Iskolájában Tölgyfa Gábor igazgató úr ismertette az erdészet működését, majd Tölgyfa Gáborné Berezcki Edit az erdei iskola működéséről tájékoztatott bennünket.
Szállásunk Napkoron a Harangodi Erdei Iskolában volt. Itt Domina Norbert kalauzolt végig bennünket a minden elképzelhető eszközzel és adottsággal ellátott erdei iskolában. A sűrű programot jó hangulatú slambucfőzés és vacsora követte.
A második napon Beregi körútra indultunk, ahol a Tarpai-hegyen élő tanösvényt jártunk be, Dr Ebesfalvi Sarolta vezetésével, aki tájékozatott bennünket egy tanösvény kialakításának és működtetésének buktatóiról is. A „hegymászás” után kicsit sárosan elpilledve értünk az E-Misszió Egyesület Márokpapiban működő erdei iskolájába, ahol Szőke Zsuzsa mutatta be ennek a cicil szervezet által működtetett erdei iskolának a lehetőségeit.
Délután a nagyecsedi Fűvészkert és Vadállat menhelyre látogattunk. Ámulatba estünk, amikor megtekintettük ezt a csodálatos gyűjteményt. Somlai Tibor tájékoztatott bennünket a menhely és a füvészkert létrehozásnak és működésének körülményeiről. Somlainé Lengyel Anna pedig az iskolájukban folyó környzetnevelési programot mutatta be.
A két nap alatt különböző fenntartásban és anyagi helyzetben működő szervezeteket látogattunk végig. Egy közös azonban volt az általunk megismert nagyszerű emberekben: valamennyien nagymértékben elhívatottak a környzetei nevelés és a természetvédelem témakörében, s vallják, hogy ezt gyermekkorban kell elkezdeni.
Kétnapos utunkon kísérőink voltak Inántsy Pap Sándor a Kárpátokért Egyesület vezetője és Tóth Miklós a Felső Tisza Alapítvány szakmai vezetője, akik utunk során nagyszerű környzetevédelmi, természetismereti szakmai vezetést biztosítottak számunkra, s emellett a civil szervező munkáról is fontos ismereteket adtak át.